torsdag den 2. maj 2013

Rabarbersaft med vanilje

Så blev det tid til årets første rabarberhøst :) Jeg er ret vild med Antons Rabarbersaft, og synes derfor det kunne være hyggeligt, at lave min egen rabarbersaft, med rabarber fra vores have :)
I opskriften skulle der ikke vanilje i, men jeg er ret glad for, at jeg valgte at tilføre det. Kombinationen af de syrlige rabarber og den søde vanilje er for lækker!

Til ca.2 patentprobflasker:

500 g rensede rabarber
200 g rørsukker
½-1 vaniljestang
1 citron
1 l vand

Skær rod og af rabarberne, og skyl rabarberne i koldt vand. Skær dem i små stykker og læg dem i en gryde sammen med rørsukker, kornene fra vaniljen og den tomme vaniljestang, vand og citron skåret ud i kvarter.

Bring det hele i kog og lad det småsimre i 5 min. Tag gryden af varmen og lad saften trække i 20-25 min.
Sigt den afkølede rabarsaft igennem en sigte og mos let med en ske, så al saft og kraft kommer med.
Skold først patentprobflaskerne og skyld dem derefter med atamon.

Hæld den færdige rabarbersaft på flasker eller i en kande og sæt drikken i køleskabet. Denne rabarbersaft kan holde sig op til 2-3 uger på køl.

Saften skal fortyndes med 1-2 dele vand


Ingen kommentarer:

Send en kommentar