søndag den 23. marts 2014

Lækre grønne pølsehorn (LCHF)


Så fik jeg tid, til at få blogget lidt igen :) Denne gang bliver I forkælet med grønne pølsehorn, efter LCHF principperne :) Opskriften kan også bruges, som opskrift til grøntsagsboller.

Jeg blev overrasket over, hvor let det var at lave, i forhold til almindelige pølsehorn :)

1 stort broccoli (ca.200 gram)
3 store gulerødder
3 æg
2 spsk loppefrøskaller (Husk)
1 tsk bagepulver
50 gram mandemel (drænet kokosmel eller havregryn kan også bruges)
2 spsk fløde (kan godt undlades, eller erstattes med vand)
6 pølser - jeg brugte oksekødspølser fra Løgismose

Tænd ovnen og stil den på 175 grader varmluft.

Start med at skære broccolien i små buketter og kassér stilken. Jeg skoldede broccolien, inden jeg blendede den i min minihakker. Kom den blendede broccoli i en skål af mellemstørrelse. Skræl gulerødderne og riv dem, på den grove side af et rivejern.


Kom gulerødderne og resten af ingredienserne, undtagen pølserne, i skålen, sammen med broccolien. Nu skal det blandes og vendes, indtil det har en konsistens, hvor det er en samlet masse.


Skær pølserne i halve, så der er 12 stk.

Nu skal pølsehornene formes. Det er lettest med våde hænder. Tag en lille håndfuld af grøntsagsmassen og form det rundt om pølserne, læg pølsehornene på en kold bageplade, sørg for at der er lidt mellemrum mellem pølsehornene.

Bag pølsehornene  i 20-25 minutter midt i ovnen.

Hvis du vil bruge opskriften til boller, undlader du bare pølserne, og former massen til boller i stedet :)

Jeg tror godt, at man kan erstatte broccoli og gulerødder med andre grøntsager, for eksempel blomkål, squash eller forskellige rodfrugter, det er bare med at prøve sig frem :)


1 kommentar: