lørdag den 16. marts 2013

Skumkage deluxe opskrift

Jeg elsker skumkage, men almindelig sandkagebund kan blive lidt kedelig, derfor har jeg fundet frem til en syndig god version :-)

Mazarinbund:
125 g sukker
125 g blødt smør
125 g marcipan
2 æg
50 g mel

Smør og sukker piskes luftigt, herefter rives marcipanen i og æggene piskes i et ad gangen. Til sidst vendes melet i. Jeg bruger en mellemstørrelses springform til denne portion. Kagen skal have 20-35 minutter ved 170 grader varmluft.

I en traditionel skumkage bruges der hindbærsyltetøj, som fordeles i et tyndt lag ovenpå mazarinbunden, jeg er helt vild med Mette Blomsterbergs blåbærsylt, så den bruger i stedet for.

Blåbærsylt:
200 g blåbær
100 g sukker
1/2 citron (saften fra)
1/2 vaniljestang

Det hele blandes i en lille gryde/kasserolle og skal småkoge i 15 minutter, herefter skal det køles ned i køleskabet i minimum 2 timer - jeg laver ofte blåbærsylten dagen før.

Til sidst det vigtigste: skummet! Her laver jeg en italiensk marengs frosting, for det smager helt fantastisk.

Italiensk marengs frosting:
330 g sukker
1 dl vand
150 g past. æggehvider

300 g sukker og vand varmes op til det koger og har en temperatur på 115 g.
Imens piskes hvidkernet med resten af sukkeret.
Det 115 g varme sukkerlagers hældes ned i de piskede hvider i en tynd stråle, mens der piskes. Nu skal der piskes indtil marengsen er kold og danner faste toppe.

Den italienske marengs frosting fordeles ovenpå blåbærsylten, til sidst bruger jeg min creme brülee brænder, til at give "skummet" en flot kulør.

Voila! Det var skumkage deluxe, enjoy :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar