torsdag den 9. maj 2013

Baconkarbonader med ærtesovs, estragonkrydrede kartofler og gulerødder

Go' dansk klassiker a la Tenna :)

4 personer
Baconkarbonader:
1 kg hakket svinekød
2 pakker bacon
Salt
Peber
2 æg
Rasp
Krydderier - jeg plejer at bruge paprika, allround krydderi og lidt chili

Start med at skære baconen i tern og steg det sprødt på panden. Del nu baconen i to potioner; en der skal blandes ned i farsen og en til at drysse ovenpå ved servering.

Bland det hakkede svinekød med halvdelen af den ristede bacon, salt og peber og form karbonaderne. Jeg plejer at tage en håndfuld fars, som jeg former til en bolle og trykker den flad, form kanten ved hjælp en af almindelig kniv. Hav to skåle klar, i den første er der de to æg, som er letpiskede med en gaffel, i den anden er der rasp blandet med de forskellige krydderier. Dyp først baconkarbonaden i æggemassen og herefter i rasp/krydderiblandingen. Nu skal baconkarbonaderne steges ved middelvarme i smør og olie (jeg bruger cirka halvt af hver, en kok sagde en gang til mig: olie giver varme og smør giver smag). De skal have cirka 10 minutter på hver side, afhængig af tykkelsen skal de måske have mere, det næstvigtigste er at paneringen bliver godt sprød. På grund af paneringen, skal der bruges lidt ekstra fedstof end ved stegning af andet kød.

Ærtesovs:
300 g frosne eller friske ærter
1 dl tør hvidvin
1-2 dl madfløde
1 dl hønsebouillon

Jeg bruger frosne ærter, som jeg hælder op i min blender, herefter hælder jeg de flydende ingredienser ved og blender, til ærterne er helt most. Hæld blandingen i en kasserolle og varm sovsen op. Hvis den er for tynd kan den jævnes. Jeg vil helst have at den har en tyk konsistens, og den blev lige lidt for tynd denne her gang.

Gulerødder:
½-1 kg gulerødder
1 spsk olie
1 spsk estragon

Skræld gulerødderne og del dem i kvarte på langs, bland dem med olie og estragon og bag dem i en plade i ovnen ved 200 grader i 20 minutter.

Kartofler:
1 kg nemme kartofler/baby kartofler
1 spsk smør
2 spsk estragon

Rens kartoflerne og kog dem i en gryde i 10-15 minutter, hæld vandet fra kartoflerne, sæt gryden tilbage på den varme kogeplade, tilsæt smørret og estragon og lad det stege i et par minutter.

Fordi dette er en god hverdagsret, anretter jeg ikke på tallerkenerne, men stiller de forskellige gryder og pander ind på bordet, så folk selv kan øse op :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar