onsdag den 17. april 2013

Daim islagkage med mandelmarengsbund

Jeg lavede denne her islagkage i weekenden, hvor min kærestes fødselsdag skulle fejres, og vi havde huset fyldt med gæster. Den blev ret lækker, jeg er især vild med bunden, som til og med var let at lave.

Mandelmarengsbund:
150 g mandler
2½ dl flormelis
1 spsk sukker
1 tsk bagepulver
4 past. æggehvider

Hak mandlerne meget fint - jeg brugte min minihakker og jeg smuttede ikke mandlerne. Bland de finthakkede mandler med flormelis og bagepulver i en skål. I en anden skål piskes æggehviderne med sukkeret til de er helt stive. Vend de piskede æggehvider sammen med mandelblandingen
Mandelmarengsmassen fordeles i en springform (24 cm i diameter) og bages i ovnen i 35 minutter ved 175 grader. Herefter skal bunden afkøles helt. Hvis bunden er for høj eller ujævn, kan den sagtens trykkes lidt sammen :)

Daim is:
8 spsk sukker
4 past. æggeblommer
½ l piskefløde
2 dobbelt daim
1 tsk vaniljesukker

Pisk æg og sukker luftigt, pisk fløden til en tyk creme i en anden skål. Hak halvdelen af daim i æggemassen og vend det sammen med flødeskummet. Hæld cremen over den afkølede mandelmarengsbund, dæk med husholdningsfilm og sæt islagskagen i flyseren i mindst 4 timer.

Servering, tag islagkagen ud af fryseren 10 minutter før servering, pynt med den sidste pakke daim, eventuelt lidt jordbær, marcipanstjerner som jeg gjorde eller lige det som man har lyst til :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar