onsdag den 17. april 2013

Whisky islagkage med marcipan og chokolade

I anledningen af min kærestes 27 års fødselsdag, besluttede jeg mig for at pimpe en islagkage lidt op, så den blev mere maskulin. Resultatet blev en whiskyislagkage med marcipan og chokolade. De benhårde smagsdommere godkendte den, for at sige det på godt jysk ;-)

Mandelmarengsbund:
150 g mandler
2½ dl flormelis
1 spsk sukker
1 tsk bagepulver
4 past. æggehvider

Hak mandlerne meget fint - jeg brugte min minihakker og jeg smuttede ikke mandlerne. Bland de finthakkede mandler med flormelis og bagepulver i en skål. I en anden skål piskes æggehviderne med sukkeret til de er helt stive. Vend de piskede æggehvider sammen med mandelblandingen
Mandelmarengsmassen fordeles i en springform (24 cm i diameter) og bages i ovnen i 35 minutter ved 175 grader. Herefter skal bunden afkøles helt. Herefter skal bunden afkøles helt. Hvis bunden er for høj eller ujævn, kan den sagtens trykkes lidt sammen :)

Vaniljeis:
4 spsk sukker
1 tsk vaniljeis
2 past. æggeblommer
2½ dl piskefløde

Sukker piskes luftigt sammen med de past. æggeblommer, i en anden skål piskes fløden til en tyk creme. Vend sukkermassen sammen med den piskede fløde, og fordel cremen ovenpå den afkølede mandelmarengsbund. Dæk med husholdningsfilm og sæt islagkagen i fryseren i 2 timer.

Whiskymarcipan med chokoladestykker;
150 g marcipan
1 dl whisky
100 g mørk chokolade.

Whisky og marcipan æltes sammen i en skål, hak chokoladen og bland den sammen med whiskymarcipanen. Fordel massen ovenpå det første lag vaniljeis.

Lav endnu en omgang vaniljeis og fordel det ovenpå whiskymarcipanen, dæk med husholdningsfilm og sæt islagkagen i fryseren i mindst 4 timer.

Servering:
Tag islagkagen ud af fryseren 10 minutter før den skal serveres. Jeg pyntede islagskagen med marcipanbogstaver og marcipanstjerner :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar