lørdag den 16. marts 2013

Basis opskrift til brød/boller/baguette

Min mor fandt engang en opskrift i et ugeblad, der hed "Verdens nemmeste boller", den opskrift bruger jeg som udgangspunkt, hver gang jeg bager enten brød, boller eller baguette. Opskriften er simpel og jeg bruger de typer mel, som jeg tilfældigvis har hjemme. Jeg køber ofte mel på tilbud, derfor varierer det meget.

½ l lunken vand
20 g gær
1 spsk groft salt
1 spsk honning
700 g mel (jeg bruger eftest 400 g durummel og 300 g tipo 00)
(1 spsk olivenolie)

Gæren røres ud i vandet, herefter tilsættes salg, honning (olivenolie), og til sidst røres melet i. Dejen skal være godt klistret. Når dejen er rørt sammen, trækkes film henover skålen og dejen sættes til hævning i køleskabet i 12 timer eller mere. Når dejen er færdighævet, sættes der ved hjælp af 2 skeer cirka 12 boller på en bageplade, de pensles med vand og bages i 25 minutter ved 225 grader (alm ovnvarme).

Jeg river ofte et æble og tilsætter dejen, det holder bollerne godt svampede i flere dage. Hvis man ønsker grove boller, kan man eksempelvis bruge fuldkornsmel eller grahamsmel og tilsætte et par håndfulde kerner (solsikke og græskarkerner er mine farvoritter).
Jeg har også brugt denne opskrift til kuvertbrød, hvor jeg bruger min muffínform til at bage bollerne i, det giver nogle fine små kuvertbrød.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar