mandag den 18. marts 2013

Shawarma a la Tenna

Jeg synes at det meste fast food - af ordentlig kvalitet, er ved at være en smule dyrt, derfor køber jeg meget sjældent kebabruller, som jeg ellers rigtig godt kan lide. Retten kræver lidt planlægning, da kødet skal marinere minimum 6 timer.
Her kommer en opskrift, på et meget lækkert alternativ til shawarma/kebabruller. Inspirationskilde er brødrene Price: http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opskrifterne/pita_m_Shawarma.htm

Marinade:
2,5 dl drænet yoghurt eller creme fraiche
3 fed hvidløg
1 tsk peber
2 tsk salt
1 tsk stødt allehånde
1 tsk stødt kardemomme
1 tsk stødt nellike
1 tsk stødt muskat
1 tsk stødt garam masala
1 citron, saften

½ kg oksekød - enten wokstrimler eller når det skal være ekstra lækkert, skært oksekød fra slagteren
Olie til stegning

Bland marinaden, tilsæt kødet og lad det marinere i minimum 6 timer, gerne længere.
Kødet skal steges ved god varme i små portioner, det vil dampe og syde en del, da marinaden bliver stegt ind i kødet og giver det en lidt sjov ru overflade.

Sweet tomat chilisauce:
1 rød peberfrugt
1 rødløg
2 fed hvidløg
1 spsk tomatpuré
1 dåse hakkede tomater - eventuelt med chili
2 spsk sukker
Chili - jeg bruger altid sambal oelek, dosering alt efter hvor spicy den skal være, jeg bruger som regel ½ tsk, det er ca medium styrke.


Hak løg, hvidløg og rød peber fint. Steg det for middel varme i rigelig olie. Kom tomatpuré ved når løget er klaret i olien. Steg pureen i et minuts tid. Kom de flåede tomater ved – men udelad væsken. Steg nu dette sammen for svag varme. Det skal blive en meget intens og tyk relish. Smag til med finthakket chili – alt efter smagsløg og personligt mod. Lad chilierne stege med i mindst 5-10 minutter for svag varme.
Denne relish skal have en del olie og også en vis sødme, så vær ikke for nærig med sukkeret – men dosér det lidt ad gangen. Lad den køle af.

Hvis jeg er fyldt med overskud, bager jeg pitabrødene; http://tennasyndlingsopskrifter.blogspot.dk/2013/03/pita.html, ellers køber jeg fuldkorns tortilla wraps.

Fyld efter eget valg - jeg vælger som regel iceberg salat, agurk og lidt creme fraiche. Fyld pitaen eller wrappen med salat, oksekød, sweet tomat chilisauce og creme fraiche, og så skal der frådes ;-)


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar