mandag den 1. juli 2013

Pulled pork med barbecuesauce og coleslaw

Alle taler om det! Derfor besluttede jeg mig for, at ride med på bølgen - jeg blev nødt til at afprøve det dersens pulled pork :-) resultatet var så lækkert! Jeg serverede denne ret til 15 snakkelystne fødselsdagsgæster, som blev helt stille mens de spiste :-) det var lidt sjovt at se :)
Nedenstående opskrift havde min Mor afprøvet med stor succes, derfor brugte jeg den. Jeg synes at resultatet er så godt, at jeg ikke har overvejet at prøve andre... Jeg startede med at lave pulled pork om torsdagen, og vi fik det lørdag. Retten forberedes over lang tid, men det passer jo sig selv :)

Til 4 personer:

1 stykke nakkefilet på ca 2 kg (så er der måske til dagen efter også :))

Saltlage:
2 liter vand
120 ml salt
100 ml sukker
3-5 laurbærblade

Dry rub:
1 spsk salt
4spsk paprika
4 spsk brun farin
2 spsk barbecuekrydderi
1 spsk chipotle chili (den er mere røget end almindelig chilipulver)
½ spsk koriander
1 tsk sort peber eller cayennepeber

Dag 1:
Start med at lave saltlagen, ved at røre salt og sukker ud i kogende vand, til det er opløst. Tilsæt laurbærblade og afkøl saltlagen, når den er helt afkølet, kommer du kødet ned i lagen og stiller den i køleskabet i 12-24 timer. Saltlagen går ind og konserverer kødet, så det holder bedre på saft og smag.

Dag 2:
Bland alle ingredienserne til dry rub. Gnid det ind i kødet og stil det tilbage i køleskabet i 12 timer (nogle opskrifter springer denne hviletid over).

Dag 2/3:
Nu skal kødet steges i ovnen ved 100 grader i cirka 12 timer. Jeg har både prøvet at stege kødet i en stegeso, og tildækket med alufolie i en bradepande, det gav samme resultat. Efter 12 timer stikker man et stegetermometer ned i kødet, det skal gerne vise 90-95 grader. Tag to gafler og træk kødet fra hinanden :-)
Skal du lave en stor portion, skal kødet have længere tid, jeg gav 8 kg nakkefilet 24 timer. Jeg satte det over aftenen før vi skulle have det, og det passede perfekt. Jeg havde anbragt nakkefileterne i 2 bradepander tildækket med alufolie, og satte ovnen på 95-100 grader varmluft. 

Da jeg skulle lave pulled pork til 15 personer, brugte jeg 8 kg nakkefilet - det viste sig at være 3 kg for meget, men på ingen måder spildt, da jeg på denne måde fandt ud af, at man sagtens kan fryse resterne ned. Når kødet er tøet op, skal det have 1 time ved 150 grader, mens det er pakket godt ind i alufolie/stegeso. Jeg hældte ½ dl whisky henover, inden jeg satte det i ovnen, dét kan klart anbefales, eller måske rødvin..

Jeg serverede pulled pork i en burgerbolle med coleslaw og barbecuesauce og grøn salat. 

Burgerboller 6 stk.:
3½ dl lunkent vand
100 g fuldkornsmel, evt fuldkornsdurum
450-500 g hvedemel
1½ spsk olivenolie
25 g gær
1 tsk groft salt
1 tsk honning

+1 æg til pensling
sesamfrø

Gæren røres ud i lunkent vand sammen med honning og olie. Tilsæt fuldkornsmelet og salt, rør det sammen. Tilsæt hvedemelet lidt ad gangen, til dejen har en tilpas konsistent, til at blive æltet. Hæld dejen ud på et meldrysset bord, og ælt den godt igennem. Kom den tilbage i skålen, dæk den til og lad den hæve et lunt sted i 1 time.
Når dejen er hævet til dobbelt størrelse, tages den ud på et meldrysset bord, del den i 6 og form til flade runde boller - brug eventuelt en kagerulle, selvom de bliver meget flade, så hæver de godt op i ovnen. Dæk dem til med et viskestykke og lad dem hæve et lunt sted i 1 time. Pensl med sammenpisket æg og drys med sesamfrø. Bag burgerboller i en forvarmet ovn på 225 grader (almindelig ovnvarme) i 15 minutter.


Cole slaw:
1 spidskål (det er mere sprødt og mildt i smagen end for eksempel hvidkål)
½ kg gulerødder
2 dl creme fraiche
1 spsk mayonaisse
1 tsk sennep
1 spsk balsamico
salt og peber

Snit spidskålen helt fint, og riv gulerødderne på den grove side af rivejernet - eller med et julienneskræller. Bland ingredienser til dressingen og bland det sammen med spidskålen og gulerødderne.

Barbecuesauce:
1 rødløg
2 store fed hvidløg
30 gram brun farin
40 ml Teriyaki sauce – kan sagtens erstattes af Soya sauce
30 ml Soya sauce
80 ml Æblejuice
50 ml Jack Daniels whiskey eller anden whiskey
2 “squizz” Tabasco sauce
½ dl Ketchup
Rød-og hvidløg hakkes og steges lysebrune i en gryde, hvorefter de resterende ingredienser tilsættes – start med de flydende. Saucen varmes op til kogepunktet, og skal derefter simre i 25 minutter under jævnlig omrøring. Når de 25 minutter er gået, kan saucen evt. jævnes til den ønskede konsistens.

Tip: Den pullede pork, kan med fordel få de sidste par timer på grillen :) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar