mandag den 29. april 2013

Enebærgryde med bagt kartoffelmos

Enebærgryde med bagt kartoffelmos var min Mormors hofret. Alle i min familie elsker retten, og så kan jeg rigtig godt lide at mindes min Mormor, som var en dygtig kok og en meget stærk og kærlig kvinde. Jeg blev så glad, da Karolines Køkken udgav kogebogen "Mormormad", hvor opskriften på enebærgryde er med i :)

4 personer.

1 kg kalkunbryst
50 g smør
10-12 enebær
1 tsk tørret rosmarin
1/4-1/2 liter madfløde (eller piskefløde)
1/2-1/2iter creme fraiche 9 %
1 tsk groft salt
friskkværnet peber
eventuelt jævning og kulør (jeg undlader altid kulør)

Skør kalkunkødet i tynde strimler. Lad smørret gyldne i en tykbundet gryde. Del kødet i to portioner og brun hver portion for sig. Læg alt kødet tilbage i gryden. Knus enebær og rosmarin og tilsæt det til kødet ( start eventuelt med halvdelen af enebærene, og smag til med resten senere).
Kom piskefløde, creme fraiche, salt og peber i og lad retten simre ved svag varme under låg i ca. 1 time. Smag til og tilsæt eventuelt jævning og kulør.

Bagt kartoffelmos:

750 g kartofler
50 g smør
½ dl piskefløde
2 æg
1 dl hasselnøddekerner (ca.50 g)
1 tsk groft salt
friskkværnet peber

Skræl kartoflerne og skær dem i mindre stykker. Kog dem i ca. 20 minutter til de er godt møre. Hæld vandet fra kartoflerne og damp dem tørre. Mos kartoflerne og rør smør og piskefløde i. Del æggene og pisk blommerne i en ad gangen. Pisk mosen godt igennem. Tilsæt hasselnøddekerner, salt og peber. Smag til. Pisk æggehviderne stive og vend dem forsigtigt i kartoffelmosen. Hæld mosen i små forme, eller som jeg gør; i et stort ildfast fad, og bag mosen midt i ovnen ved 225 grader i ca.25 minutter.

Tilbehør

600 g skoldet broccoli, jeg skolder broccolien, så får den en flot grøn farve og bevarer sprødheden.


 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar