søndag den 28. april 2013

Små jordbærkager

Efter en skøn bededagsferie, med masser af sol, er det på tide med en sommeropskrift :)
Sol og sommer er = jordbærkager :-) Denne her opskrift er let og resultatet er mums!

Ca. 8 stk.

Mazarinbunde:

125 g sukker
125 g blødt smør
125 g marcipan
2 æg
50 g mel
smør til formene (det er ikke nødvendigt, hvis man som jeg bruger papirforme)
Mascarponecreme:
250 g mascarpone
2 tsk. fintrevet citronskal (øko)
3 spsk. flormelis
korn af ½ stang vanilje
2-3 spsk. citronsaft
Pynt:
500 g jordbær, halverede eller i kvarte
lidt flormelis


Pisk smør og sukker luftigt. Riv marcipanen på den grove side af et rivejern. Tilsæt marcipanen og pisk det hele sammen. Tilsæt æggene et ad gangen under fortsat piskning. Tilsæt mel og fyld massen i små smurte forme, eller som jeg oftest gør; papirforme i min muffinsform (bradepande med plads til 12 muffins).
Bag dem ved 170 grader, varmluft i 20-25 minutter, eller til de er gennembagte. Lad dem køle af og tag dem ud af formen.
Pisk marcarponen med citronskal, flormelis og vanilje og smag til med citronsaft. Fyld cremen i en sprøjtepose og fordel den på mazarinerne. Top med jordbær og giv kagerne et let drys flormelis lige inden servering.
 
Tip: Jeg smelter lidt mørkt chokolade, som jeg pensler toppen af mazarinen med, inden jeg topper med creme og pynter med jordbær.
 
 
 
 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar